Τετάρτη, 20 Μαΐου 2015

Ειδυλλιακή νύχτα Μυθολόγοι!

Ειδυλλιακή νύχτα Μυθολόγοι!
Στο «Φαίδρο» του Πλάτωνα με αλληγορικό τρόπο παρουσιάζεται ο μύθος του «Έρωτα και της Ψυχής», όπου η Ψυχή (ψυχή του ανθρώπου) φτάνει με τη βοήθεια του Έρωτα (έρως της αλήθειας) και ύστερα από αλλεπάλληλες δοκιμασίες, στη «θέαση των Ιδεών».
Αρκετές εκατονταετίες αργότερα (2ο μ.Χ αιώνα) ο ίδιος μύθος χρησιμοποιείται παραλλαγμένος και από τον Απουλήιο στο έργο του «Μεταμορφώσεις».
Όμως η γέννηση αυτού του τόσο σημαντικού αλληγορικού μύθου, που απασχόλησε φιλοσόφους και στοχαστές της αρχαιότητας και έχει εμπνεύσει άπειρες φορές την τέχνη, είναι δύσκολο να υπολογιστεί χρονολογικά. Λαμβάνοντας υπόψιν μας πως από τον 4ο π.Χ αιώνα στην Ελλάδα έχουν ήδη εμφανιστεί πλήθος εικαστικές παραστάσεις που παρουσιάζουν νεαρές κοπέλες με φτερά (Ψυχές) να συντροφεύουν νεαρά φτερωτά παλικάρια (Έρωτες), τότε μπορούμε να συμπεράνουμε πως η δημιουργία του μύθου χάνεται πολύ βαθιά μέσα στο χρόνο. Ο παμπάλαιος αυτός μύθος κατάφερε να επιβιώσει και στα μεταχριστιανικά χρόνια. Μάλιστα κατά τη διάρκεια των χρόνων εκείνων παρατηρείται συχνά η τάση της απεικόνισης των δύο νεαρών πρωταγωνιστών με μορφή παιδική, όπως βλέπουμε στην εικόνα 1.
*Φωτ.1 : Μαρμάρινο σύμπλεγμα που εμφανίζει τον Ερωτα και την Ψυχή τη στιγμή που ετοιμάζονται να ανταλλάξουν θερμό φιλί, Μουσείο του Καπιτωλίου Ρώμης, 4ος αιων. μ.Χ
*Φωτ. 2 : «Ερως και Ψυχή» ή “H Ψυχή αναβιώνει με το φιλί του Έρωτα” γλυπτό του Antonio Canova, 1788-1793, Μουσείο του Λούβρου. Το έργο αποτελεί ένα από τα ευρηματικότερα του Νεοκλασσικού ρεύματος που χαρακτηρίζει την περίοδο του Διαφωτισμού. Το έντονο ερωτικό, αισθησιακό στοιχείο που αποπνέει προκάλεσε ποικίλες αντιφάσεις κατατάσσοντάς το ανάμεσα στα αμφιλεγόμενα έργα της εποχής.
ΒΑΣΩ ΜΑΓΓΑΝΑΡΗ
Μου αρέσει! · Σχολιάστε ·

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου